söndag 18 december 2011

Vad är en kamphund?

Det är så himla mycket snack om vad en kamphund är nu för tiden. Tycker det snackas hej vilt och de flesta tycker att en kamphund är just det alla tror sig veta. Bullterrier typ, som t ec Bullterrier, American staffordshire terrier, Staffordshire bullterrier och så vidare, en del tror tillomed att Rottweiler är en kamphund. Antagligen för det breda huvudet, ganska korta pälsen, storleken och så klart den muskulösa kroppen. En Rottweiler är en brukshund. Den älskar att jobba hårt och behöver sin aktivering var dag för att må bra. Och ja, visst ni har rätt - till en viss del! Det är de raser som fostras till kumphundar, tillomed Rottweiler har säkert fått gå in i en sådan ring någon gång, inte vet jag.

En "kamphund"  är av rasen terrier – det betyder att de har en vilja som är starkare och större än vissa andra rasers. Men det gör dom inte till onda hundar!
När jag ser någon som vill förbjuda dessa hundar blir jag så himla arg och ledsen. Det är som att någon skulle säga till dig att de inte vill att din hund ska finnas. Hera är våran familjemedlem. Hon leker med Leja, blir nerbrottad av en Chihuahua och älskar mest av allt att ligga så nära som möjligt och bli kliad och älskad!

Ni som tycker att kamphundar ska förbjudas, har ni tänkt på vad som händer efter att de har blivit förbjudna?

Kommer det en ny "Kamohundsras"?
Vem kan säga att en hund är av typen kamphund?

Om jag är ute och går med min blandras, vem kan säga att den är förbjuden? Jag kan lika gärna säga att Hera är Golden och Grandis, vad kan bevisa att hon faktisgt är Amstaff/AmBulldog? INGEN! För det vet inte ens jag igentligen. Hon är ju som sagt en blandras, som kommer ifrån en snubbe jag aldrig träffat förut i Halmstad.
Blir det inte mer "skit avel"
Är det inte bättre att istället se till en mer seriös avel? vårda och välja våra avelsdjur med omsorg?


Ni som vill förbjuda den typen av hund som ni tror är en kamphund, har förmodligen aldrig någonsin träffat en sådan hund i verkligheten. Ni är jätte välkomna hem till mig för att träffa Hera! Ni kommer antagligen bara få smisk av hennes jätte hårda svans som slår av glädje mot dina ben, en och annan puss bjuder hon mer än gärna på också. Barn är det roligaste hon vet.
Vill ni fortfarande efter besöket föbjuda henne så finns det inte mycket mer jag kan göra. Alla får tänka och tycka som man vill. Men jag tror mer att all rädsla handlar om okunskap.


Det är fult av media att skriva kamphund utan att ens veta vilken ras det handlar om! Skulle det vara en Aussie som ställt till det skulle det knappast stå "Vall- och hederhund" Antagligen skulle det inte ens skrivas om alls.

Syftar ju såklart på detta: Aftonbladets smarta ordval

3 kommentarer:

  1. Hera är verkligen en fin hund... jag tycker hundarna av kategorin kamphund är jättefina.. tyvärr känner jag många som vill förbjuda dom men jag försöker förklara för dom att de e inte hundens fel utan ägaren... men de e inte lätt.. själv ska jag dock inte skaffa en så stor hund när rambou går bort.. utan då ska jag ha en liten hund som barnen kan gå ut med :D

    SvaraRadera
  2. Folk som vill förbjuda har brist på kunskap tycker jag. En kamphund som överhuvudtaget ger sig på en mäniska avlivas på plats. En sådan hund funkar inte som "game" hund. En kamphund ska endast attackeras mot andra hundar. Det är och har alltid vart stenhårt.

    Det är inte konstigt att dessa hundar blir som dom blir idag med tanke på hur aveln ser ut och vad det är för folk som skaffar en "tuffare" hund.

    Jag kan inte rå för det, jag blir så jäkla sur när folk vill ha förbud och berättar för mig hur en kamphund är i psyket. Människor som inte ens vart nära en kamphud försöker förklara för mig hur de är.

    SvaraRadera
  3. Hej Frida!

    Jag tänkte fråga dig hur det går med Hera och Denver ihop? Kan dom leka och så tillsammans? Hur var de när Denver va liten, han blev inte mosad eller nått av Hera? hihi
    Jag har en labrador hane på lite över 2 år och ska snart skaffa mig min första kines, är bara orolig att han ska komma med sina stor labbetassar och krossa den lilla :S
    Sen en till fråga som jag undrar, men som kanske är lite för privat som du inte måste svara på är: Vad jobbar du med för att kunna ha så många hundar, och har du med hundarna till jobbet eller hur gör då?

    Tack.

    Du får gärna skriva till mig på facebook
    Erica Machac
    Sjukt bra blogg!

    SvaraRadera