onsdag 13 november 2013

En HISS och En Diss ifrån senaste hundsport!

Nu har jag börjat läsa det nya numret av hundsport och jag känner bara att jag måste blogga om speciellt två inlägg i tidningen.
Först är det insända åsikter om BPHs (Beteènde och personlighets beskrivning hund) halvfiguren, att den ska vara rasistisk bara för att det ser ut att vara brun i huden med röda stora läppar och grått krulligt hår. Det var en person som i förra numret skrev om hur fruktansvärt det är av SKK att använda sig av en sådan rasistisk figur!
Någon skriver i det nya numret att om inte SKK ändrar denna halvfiguren så kommer varken dom eller några andra bruna människor bli medlemmar i framtiden.

Halvfiguranten är ett överaskningsmoment. När hunden kommer gående och befinner sig ca en meter ifrån figuren så studsar den upp mitt framför hunden. Blir hunden arg? osäker eller kanske rädd? och hur kommer hunden över den här negativa kännslomässiga överaskningen? Det är det beskrivaren dokumenterar under momentet.

Det är ju självklart tråkigt att folk tar så här illa vid sig. Men ärligt? Känns inte detta lite överdrivet?
Halvfiguranten är mörk , alltså har vinröd färg på "huden" bara för att ögon och mun ska bli så tydliga som möjligt. Jag vet inte, jag kanske är okännslig men jag tycker det är sådan hysteri nu för tiden? Så fort någon råkar nämna en hudfärg eller liknande så är man rasistisk... Det känns som om vi tar det alldeles för hårt, nästan så att vi vitingar tar mer illa vid oss än vad mörka själva gör?
Herregud, jag tänker inte ens på hudfärg eller ögonfärg. Men dom som säger sig inte vara rasistiska tänker enbart på det och behandlar personer därefter, verkar det som? Jag vet inte... säger bara lägg ner. Trams! Nu är ni säkert många som inte håller med mig, och det förstår jag givetvis.

Gör halvfiguranten blå då så slipper personer som inte är rasistiska störa sig. 

Här finns en bild på figuren.

Sen vill jag hylla ett inlägg också!

Och det är "Förbjud fri användning"
Och det gäller ju givetvis fyrverkerier! 
Jag kan ärligt talat inte förstå hur det ens är tillåtet att sälja fyrverkerier till vem som helst.
Det är för mig ofattbart och också oförståeligt att det inte händer mer olyckor än vad det gör?
Jag bor i ett mycket mycket tätbebott område. Radhus som ligger mycket tätt intill varandra.
Och förra året stod det en liten pojke (Under 18) och sköt raketer precis utanför våran dörr och det small som bara den mycket nära våra barns fönster där som låg och sov. klockan var då tidigt än. Sa ingenting, men var livrädd att en raket skulle komma fel och vet då inte vad som skulle kunna hända.
Jag gick ut med hundarna och precis när vi passerade honom en liten bit ifrån så smällde han av en smällare. Min lilla chihuhua blev så rädd att hela hennes kväll var förstörd (hon har tidigare inte reagerat på smällare) Hennes rädsla smittade av de andra och det tog lång tid innan hon vågade sig ut igen. Han fick en utskällning också! Våran blandras har också hon mycket mycket jobbigt av smällare. Vet att mammas hund också mår jäkligt dåligt, skakar och tuggar vitt slem i munnen av rädsla. Jag kan bara tänka mig hur stressade djur i naturen blir!
Sedan jag var liten liten har jag ogillat smällare. Jag bad min pappa att smälla sina raketer medan jag och mamma var i affären för det är inget kul i det alls!

Därför har jag skrivit under med mitt namn för att hoppas på att detta går igenom!!
Jag har också haft som förslag att kommunen kan skjuta raketer och smällare, varför inte vid hotellet på andra sidan sjön? Hopptornet? MSOK? ja.. finns massa platser här omkring som ni kan hålla till och smälla raketer vid tolvslaget där alla har möjlighet att se, som nu måste se.
Läs mer och skriv under här!!


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar