lördag 26 januari 2013

Hur tränar ni inkallning?

Jag har alltid haft mina valpar jag haft så mycket utan koppel som möjligt. Kanske är del fel? Ingen aning. Men att mina hundar ska komma på inkallning och kunna vara lösa är för mig jätte viktigt eftersom jag vill att mina hundar ska kunna springa okopplade. Det är jätte viktigt för en hund tror jag. Jag tror att om en hund får springa lös en stund om dagen minskas stress. Skulle jag själv bara få vara instängd och aldrig få röra mig som jag vill skulle jag vara olycklig!
Man behöver ju inte ha hunden lös när man tränar. Långlina är en jätte bra hjälpreda! ;)
Några små lätta "regler" jag har när jag tränar inkallning.

ALDRIG kalla på hunden när du tror att något annat kan vara mer lockande.
ALLTID ge hunden beröm i form av godis, lek med favoritleksak eller vad som som du vet hunden uppskattar mest. Men det måste vara värt det!
Om du ropar på hunden och hunden inte kommer direkt, kanske hittade hunden något på vägen som luktade otroligt gott eller något annat intressant så va inte långsynt! Ignorera, och skäll absolut inte på hunden när han väl är framme hos dig. Det är då du ska berömma! Han kom ju?!
Om du skulle råka ropa vid ett läge där hunden inte lyssnar, spring och lek med dig själv! Visa hunden att du har jätte roligt där du är. Sätt dig ner och låtsas hitta något jätte spännande på marken.
Då kan hunden bara inte låta bli att komma för att se vad du funnit för kul.

Lite små tips bara.
Jag behöver träna mer på att lära mina hur man går i koppel! ;))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar