fredag 25 januari 2013

Vad är en seriös uppfödare?

Det pratas och diskuteras väldigt mycket om vad som är en seriös uppfödare.
Vissa tycker att intresse för rasen räcker, medans andra vill att de ska ha kennelnamn innan första kullen och inte sälja alla valpar i kullen utan att kunna spara för eget bruk eller vad man ska säga... Och såklart följa SKK´s regler samt rasklubbens rekomendationer.
Ja, alla har vi olika meningar om vad som är en seriös uppfödare!
Själv är jag inte helt 100 på den frågan...

Men jag måste nog tycka att vara seriös eller oseriös har enligt mig inte med varken kennelnamn eller behålla valp att göra.
Valparna registreras utan kennelnamn och sedan automatiskt reggas med kennelnamnet när nament är officiellt.
 En seriös uppfödare enligt mig ser till att använda friska och sunda hundar med bra mentalitet, samt kunna sina linjer!
Man finns där i vått och torrt för sina valpköpare, dag som natt.
Kunna hjälpa till, ge råd om utställningar eller andra aktiviteter. Valpträffar är aldrig fel ;)
Vara ärlig, stå för sitt urval och varför,   klankar inte ner andra uppfödare eller andra människor heller för den delen. Lära sig sammarbeta och framför allt följer SKKs & Rasklubbens regler & rekomendationer och ha ett intresse för rasen. Förresten... seriös... alla uppfödare kallar väll sig själva för seriösa? Aldrig hört motsatsen ialf. Alla gör säkert vad de kan för sin ras bästa. Får vi hoppas ;)
Ja... så tycker jag!

Åå så störande!
När jag går upp på morgonen är alltid det första jag gör ut med hundarna... men efter det är det kaffet som ska på! Får jag inte kaffe så kommer huvudvärken smygandes. Hällde i vatten, melittapåse och kaffet är slut!! Helt tomt i botten. Det är det värsta jag vet! Nu sitter jag här och väntar på min kaffeleverans! Milian är sjuk med hög feber och snuva så jag kan inte göra annat än o vänta. Jag får huvudvärk om jag inte får mitt kaffe på morgonen, sen försvinner inte den förrens jag somnat på kvällen.
Idag ska Denever in och kolla sina knän. Skickar Andreas till det jobbet idag eftersom Milian är sjuk. Hoppas på bra resultat så man kan skriva:
Ögon UA Patella 0/0! Sedan ska han också ta prover för prcd- PRA. Sedan måste jag också få en tandstatus ifall om att något dumt händer.
 Mycket som ska vara tipp topp innan han sätts ut till avel.... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar