lördag 4 februari 2012

Blandrasavel?

Med det här inlägget vill jag inte peka ut någon, jag vill inte verka som om jag inte vill ha med blandraser och göra.. så är det inte. Hund som hund men det finns vissa "krav" man borde ha som valpköpare och "uppfödare" även om man har en registrerad kennel eller inte.

Jag har själv en blandras, henne köpte jag när jag inte var så insatt i hur mycket avel påvärkade våra hundar. Hund som hund, jag behövde ingen tavla att visa upp, ville bara ha en sällskapshund. Men nu känner jag att jag har kommit längre och är lite mer påläst.. dock långt ifrån tillräkligt påläst.
 En renrasig hund kan också få sjukdomar och andra defekter men man har mycket mer att gå efter med tanke på allt som görs innan en parning på renrasigt. Dessutom kan man gå längre bak i leden eftersom man vet föräldrar - deras föräldrar, linjer, familjebilder osv osv.

Vad är det som gör att man vill ha valpar efter sin hund?
*Den är söt?
*Den är snäll mot dig och dina barn, även andra barn?
*Fin päls?
Okej... ja det är ju gulligt tänkt.. och valpar är ju söta dom med.
Men nu ska vi ta min Denver som exempel. Innan han sätts i avel ska han genomgå vissa "tester"

* Inavelsgraden ska ej överstiga 6,25% med tiken.
* Båda föräldrarna ska ju givitvis ha fyllt 18 månader innan parning..
* Båda föräldradjuren ska ha känd DNA-status gällande Primär Linsluxation, (PLL)
* Båda föräldrarna ska vara ögonlysta!
Sen vet jag inte säkert hur det ligger till med patellan på CCD? Men det är ialf något jag vill testa Denver innan sen.

Kollas sånt här hos blandraser? Naaäe... de flesta blandraser som sälja på blocket är knappt vetbesiktade längre? Läste en annons då det var små blandraser som var till salu för 3 000 nått, men dom var varken chippade, vetbesiktade eller vacc. Detta fick man göra själv. Därav det låga priset. Låter ju hemskt seriöst! ;)

Med detta inlägget vill jag inte starta något bråk eller liknande... jag skulle bara vilja veta vad en person som sätter sin blandras i avel tänker? Vad är det som gör just den hunden avelsduglig? Och som valpköpare?

Vad spelar det för roll hur mycket det är av en ras i en blandras? Det är fortfarande blandras! Hera sades vara 25% AmBulldog och resten Amstaff, så om jag parar henne med en Amstaff hane får jag då renrasiga Amstaff valpar? Haha, nej knappast. Det ploppar endå bara ut blandraser.

Hera är ett misstag, men hon är det bästa misstaget jag någons gjort! Vi älskar henne men hon är inte lätt att ha o göra med alltid, hon är en snäll hund som kommer vara älskad tills hon lämnar livet.
Kommer aldrig mer stödja blandrasaveln. Finns uppfödare som lägger ner tusentals kronor och hela sitt liv för att stödja en ras och få fram så friska och rastypiska hundar som möjligt. Det är dom man ska hitta!

2 kommentarer:

  1. Mycket sunt tänk frida! Det gillas :-) Du funderar inte på att gå skk´s uppfödarutbildning? Jag gick den under två år för ett antal år sen och kan verkligen rekomendera den!
    /Lina Ahnvik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men jag börjar ärligt bli lite tröt på alla som sätter sina hundar i avel utan att veta ett dugg.

      Har försökt att hitta en uppfödarutbildning men det är inte lätt. Vart gick du din?

      Radera