måndag 13 februari 2012

Hoppas att få komma med på en mentalbeskrivning av min CCD!

Jag har nu anmält Denver till ett MH. Önskade ett datum i Oktober.

Varför anmäler jag en Chinese Crested till MH?
Dels för att få en personlig utvärdering på min hund, dels för att det skulle vara kul att se hur han reagerar på alla moment och dels för att göra mitt bidrag till rasens statistik. Tycker igentligen att ALLA registrerade hundar ska göra ett MH. (Främst dom som ska användas i avel) 

Jag vill inte att CC ska vara en rädd ras som varken vågar ge sig in på okänd mark... alla raser är olika men inte ska väll någon vara osäker och obalanserad i grunden?


Jag tycker att mentaliteten hos sällskapshundar och andra showraser tyvärr dras åt sidan innan de sätts i avel.... Det känns mer som om man tittar på utställningsmeriter, vilket är synd!
När man är och kollar på en valp och får träffa mamman får man träffa valparna och mamman i hemmamiljö, kanske i köket, man kanske är ute? Tar en liten promenad? Hur mycket hinner du se och lära känna föräldrardjuren? Pappan finns oftanst inte att träffa alls. Är det då inte roligare att ha ett mh diagram att visa upp? :)
Därimot så tycker jag att skott är det som är minst viktig... jag skulle mycke heldre vilja se min hund glad och trevlig, med en viftande svans och tillåta främmande känna på hans kropp än att ignorera ett skott. Självklart är det ett plus med en 1a på skott men det är absolut inte det viktigaste.

Jag hoppas verkligen att vi kommer med på ett MH i sommar/höst! :) Håller tummarna nu.


3 kommentarer:

  1. Hej Frida. Idag 2/6-12 fick jag och min hund, CCD, gå hem från Nacka BK utan genomförande av vårt MH. Vi startade inte ens utan jag valde att inte genomföra det pga ösregn, stark blåst och endast 5 plusgrader. Jag har väntat i många år på ett MH och besvikelsen var total! Anledningen till att jag valde att inte genomföra det var att jag fick veta, strax innan vår utsatta tid, att hon inte fick ha kläder på sig! I texten från SBK "I bestämelser för MH" står följande: "Hunds framförande; Hund förs i ett (1) icke strypande halsband med ca 180 sm långt koppel" och DET innebär att INGA hundar får ha NÅGOT på sig, förutom halsband! Mao så måste våra nakna gå utan kläder, oavsett väderlek! Du kanske känner till det här redan men eftersom du skrev om MH på din hund sommar/okt så tänkte jag bara sända en liten "varning" till dig så du vet.Personligen så tycker jag att det är skandal att SBK uttrycker sig så luddigt i reglerna kring framförandet.Mvh Gun

    SvaraRadera
  2. Nu håller jag på att kolla upp detta med kläder då jag i kväll har fått bekräftat att det finns CCD som HAR fått ha kläder på sig vid MH. Du får väldigt gärna skriva om du vet någon som har fått ha kläder på och NÄR dom har haft det. Detta ska jag försöka ta tag i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gun!
      Att man inte får ha stryp och liknande vet jag. Men att de inte skulle få ha kläder vet jag inget om... Nu hade jag bara kläder på Denver när vi går en längre sträcka i snö och då det är riktigt kallt. Oturligt skulle det vara om jag fick en tid mitt i vinten, men jag skulle nog endå ställa upp för imellan momenten borde han få ha täcke ialf :)

      Men jag ska givetvis kolla upp detta! =)

      MVH Frida

      Radera