måndag 26 mars 2012

En ny liten stjärna är född.....

På tiden att jag uppdaterar här kanske.

Den 21 Mars, runt kl 04.00 fick jag en blödning. Ringde till förlossnignen och de ville kolla så allt var okej. Proppen gick strax efter att blödningen började och efter detta var förlossningen igång.
Åkte hem för att invänta starkare värkar. Jag hade feber också så jag hoppades att värkarna inte skulle börja förrens jag var lite piggare. Hela dagen låg jag i soffan. Jag somnade med feber och vaknade prick midnatt (12.00) natten till den 22 Mars med riktiga värkar. Dom satte igång ganska rijält! väckte Andreas några timmar senare och ringde till förlossningen. Fick oturen att prata med en som tyckte det inte var så brottom än trots att jag hade ganska intensiva och starka värkar som kom var 3 min. "Om du känner att du inte klarar dig själv så får du komma in" Kändes som om hon ville jag skulle vänta ytterligare. Jag försökte ett tag till men vid strax innan 07.00 åkte vi in.
De tänkte först sätta CTG men de märkte på mina värkar att det är lika bra att kolla hur det stod till igentligen. Jag var öppen 5 cm och fick ett förlossningsrum direkt. Ville ha ryggmärgsbedövning och eftersom jag öppnade mig ganska snabbt så blev det lite brottom. Men tyvärr så blev det inte riktigt som jag hade tänkt... en överläkare försökte sätta bedövningen om och om igen men det gjorde så otroligt ont när han kom längst ner. Det drog och slet och kändes som om en slang slets av rakt över höger om ryggraden. Efter en timmes försök så bestämde vi oss för att ge upp. Det kändes inte värt det.. allt detta gjorde istället allt värre kändes det som.

Jag fick fortsätta förlossningen utan bedövning. Jag blev lite rädd. Det var inte lätt, det var inte direkt smärtfritt... men jag klarade det ganska bra endå tycker jag. När mina krystningsvärkar kommer igång så går det verkligen inte att hålla imot. De sa att jag skulle hålla imot men det gick verkligen inte. Fick nog lite panik där i slutet tror jag. 3 eller 4? krystningsvärkar fick jag sen var han ute.
En "liten" pojke!
4620 gr och 53 cm lång!
Milian Per Tommy Kristiansson

1 kommentar: